GT 1300 Junior

GT 1300 Junior



GT 1300 Junior Tipo 105.30 details:

Aantal cilinders: 4 in een lijn               

Boring x slag: 74 x 75 mm

Cilinderinhoud: 1290 cc

Vermogen: 89 DIN pk (103 SAE pk) bij 6.000 t.p.m. 

Compressieverhouding: 9:1 

Carburateur: 2 horizontale Weber 40 DCOE 28

Bandenmaat: 155 SR 15 

Gewicht: 930 kg 

Topsnelheid: 170 km/u 

Verbruik: 9,8 1/100 km (1 op 10,2)

Nieuwprijs: 1.695.000 lires (1966) 

Aantal gebouwd: 80.623

Bouwjaar: 1966 – 1976 (1974 - 1976) de Lusso Tipo 105.30 S, uiterlijk als de 2000 GTV


De GT 1300 Junior is in 2 verschillende series te onderscheiden, maar zelfs daarbinnen zijn nog diverse kleine wijzigingen aangebracht. Serie 1 loopt van 1966 tot 1969 en is het eenvoudigst te herkennen aan het brievenbus front en het dashboard van de GT Veloce.

Het is een vereenvoudigde versie van het 1600 GT Veloce model, de grille heeft, in plaats van 3, slechts één enkele horizontale strip, de chromen wieldoppen zijn soberder van afwerking zonder de zwarte Alfa Romeo tekst ring en op de achterklep verdwijnt het Giulia Sprint GT logo en wordt vervangen door GT 1300 Junior logo. Uiteraard wordt ook het klavertje vier op de C-stijl niet toegepast. De wielbasis, banden en carrosserie blijven ongewijzigd, de voorste spoorbreedte wordt echter iets groter, een verandering die uiteindelijk voor de hele reeks wordt overgenomen.

Het gewicht van de auto is 20 kg lager dan die van de 1600 Sprint GT en bedraagt 930 kg.

Op mechanische vlak erft de GT Junior de 1291 cc. motor van de Giulietta en de Giulia Sprint. De rembekrachtiger ontbreekt, wat het gebruiksgemak niet ten goede komt.

Binnenin is de 1300 uitgerust met het dashboard van de 1600 modellen voorzien van hetzelfde nep-hout, de snelheidsmeter schaal loopt tot 200 km/h in plaats van 220 en hij heeft het drie-spaaks  zwart stuurwiel met chromen spaken van de Giulia 1300 TI. Niet erg esthetisch voor een sportstuur en zelfs onpraktisch, vanwege de grootte en de dunne rand. Het wijzigen van het stuur was juist één van de eerste wijzigingen op de Giulia Sprint GT.

Aan het einde van 1967 corrigeert Alfa Romeo een aantal tekortkomingen van de GT 1300 Junior. De rembekrachtiger keert terug en hij krijgt een nieuw ontworpen aluminium 2 spaaks stuurwiel.



Productiejaren en Chassisnummers

   
1966 – 1200101-1203175


1967 – 1203176-1215542


1968 – 1215543-1227447

   

1969 – 1227448-1242301

   

1970 – 1242302-1255269


1971 – 1255270-1269444


1972 –1269445-1277902

   

 Kleuren

 

biancospino

grigio indaco

beige cava

blu Olandese

rosso Alfa

faggio

verde pino

nero

grigio chiaro metallizzato

prugna


Van 1966 tot 1968 ook:

giallo ocra scuro


Van 1966 tot 1971 ook:

blu Francia

bluette

amaranto

antracite inglese

verde muschio

giallo ocra


Van 1970 tot 1976 ook:

grigio medio metallizzato


 Van 1972 tot einde productie ook:
verde oliva metallizzato
giallo piper
azzurro Le Mans 




Share by: