1750 GT Veloce Tipo 105.44 details:
Aantal cilinders: 4 in een lijn
Boring x slag: 80 x 88.5 mm
Cilinderinhoud:
1779 cc
Vermogen: 118 DIN pk (132 SAE pk) bij 5.500 t.p.m.
Compressieverhouding: 9:1
Carburateur: 2 horizontale dubbele Weber DCOE 32
Bandenmaat: 165 SR 14
Gewicht: 1040 kg
Topsnelheid: 190 km/u
Verbruik: 11,5 1/100 km (1 op 8,7)
Nieuwprijs:
2.200.000 lires (1967)
Aantal gebouwd: 44.276
Bouwjaar:
1967-1972
Productiejaren en Chassisnummers
1967 – 1350001-1350919
1968 – 1350920-1361338
1969 – 1361339-1370043
1970 – 1370044-1371585
1971 – 1371586-1376224
1972 – 1376225-1376232
(RHD/CKD) 1968 –1450001-1450203
(RHD/CKD) 1969 –1450204-1451657
(RHD) 1970 –1451658-1452569
(RHD) 1971 –1452570-1453558
(USA) 1968 – 1533201-1533347
(USA) 1969 –1533348-1533987
(USA) 1970 – 1533988-1534506
(USA) 1971– 1534507-1535657
(USA)1972 – 1535658-1535675
Kleuren
blu Olandese
verde muschio
blu chiaro metallizzato
verde oliva metallizzato
grigio chiaro metallizato
nero
ocra scuro
giallo
bianco Pinifarina
avorio
celeste
blu Pinifarina
rosso Italia
verde Inglese
grigio grafite
Van 1971 tot 1972 ook:
biancospino
grigio indaco
beige cava
amaranto
bluette
antraciet Inglese
faggio
giallo ocra
verde pino
blu Francia
rosso Alfa
grigio medio metallizzato
1750 GTV – verschillen tussen de 1e serie (rode Bertone) en 2e serie (groene Bertone)
Met de introductie in 1968 van de 1750 GTV waren er duidelijke verschillen t.o.v. de eerdere types.
Behalve de vergrootte cilinderinhoud en het toevoegen van de twee extra koplampen waren er ook veel technische aanpassingen. De knipperlichten verdwenen naar de bumper. Het interieur en het dashboard werden drastisch aangepast t.o.v. eerdere modellen, maar ook onderling tussen de 1e en 2e serie. Eigenlijk waren er 4 series (incl de USA uitvoering). Zie hieronder de overige verschillen:
1e serie (t/m 1969)
Staande pedalen
Gevleugelde stoelen, alleen de passagiersstoel heeft een kopsteun
Geen knopje voor de achteruitverwarming
Bumper heeft geen rozetten.
Kentekenverlichting achter is op de carrosserie bevestigd, niet op de bumper.
Kentekenplaat is gemonteerd op een RVS plaat.
Cilinderkop heeft een merkteken voor op de kop, een cirkel met driehoek erin.
Het luchtfilter lag boven het uitlaatspruitstuk, met een aluminium tunnel over het
motorblok naar de caburateur kant.
Er waren ook modellen waarbij dit luchtfilter verhuisd is, het zgn beschuitbus model.
2e serie (vanaf 1970)
Hangende pedalen
Andere bekleding, beide stoelen hebben kopsteunen
Wel een knopje voor achterruitverwarming (helemaal links op dashboard)
Bumpers zijn voorzien van rozetten.
Kentekenverlichting achter is op de bumper bevestigd.
Kentekenplaat is gemonteerd op een kunststof plaat.
Cilinderkop heeft een ander merkteken, een driehoek met een punt erin.
Ander motorblok
De opening- en sluitingstijdstippen van de kleppen zijn verschillend.
Verschillen in lengte van de uitlaat klepsteel.
Vanaf de1970 modellen zijn de zuigers met gedesaxeerde zuigerpennen gemonteerd.
Verschillen in ontsteking: t/m 1969, contacthoek 65 graden, vanaf 1970 60 graden,
De vervroeging is anders, verschil zit dan ook in de verdeler,
De carburateurs zijn verschillend wat sproeier bezetting betreft, vanaf 1970 grotere hoofdsproeier, stationaire benzinesproeier.
Tenslotte was er ook nog het USA versie. Naast vele andere details had deze versie een Spica benzine injectie systeem,
i.v.m. het terugbrengen van kwalijke uitstoot.