GT 1300 Junior Tipo 105.30 details:
Aantal cilinders: 4 in een lijn
Boring x slag: 74 x 75 mm
Cilinderinhoud:
1290 cc
Vermogen: 89 DIN pk (103 SAE pk) bij 6.000 t.p.m.
Compressieverhouding: 9:1
Carburateur: 2 horizontale Weber 40 DCOE 28
Bandenmaat: 155 SR 15
Gewicht: 930 kg
Topsnelheid: 170 km/u
Verbruik: 9,8 1/100 km (1 op 10,2)
Nieuwprijs:
1.695.000 lires (1966)
Aantal gebouwd: 80.623
Bouwjaar: 1966 – 1976 (1974 - 1976) de Lusso Tipo 105.30 S, uiterlijk als de 2000 GTV
De GT 1300 Junior is in 2 verschillende series te onderscheiden, maar zelfs daarbinnen zijn nog diverse kleine wijzigingen aangebracht. Serie 1 loopt van 1966 tot 1969 en is het eenvoudigst te herkennen aan het brievenbus front en het dashboard van de GT Veloce.
Het is een vereenvoudigde versie van het 1600 GT Veloce model, de grille heeft, in plaats van 3, slechts één enkele horizontale strip, de chromen wieldoppen zijn soberder van afwerking zonder de zwarte Alfa Romeo tekst ring en op de achterklep verdwijnt het Giulia Sprint GT logo en wordt vervangen door GT 1300 Junior logo. Uiteraard wordt ook het klavertje vier op de C-stijl niet toegepast. De wielbasis, banden en carrosserie blijven ongewijzigd, de voorste spoorbreedte wordt echter iets groter, een verandering die uiteindelijk voor de hele reeks wordt overgenomen.
Het gewicht van de auto is 20 kg lager dan die van de 1600 Sprint GT en bedraagt 930 kg.
Op mechanische vlak erft de GT Junior de 1291 cc. motor van de Giulietta en de Giulia Sprint. De rembekrachtiger ontbreekt, wat het gebruiksgemak niet ten goede komt.
Binnenin is de 1300 uitgerust met het dashboard van de 1600 modellen voorzien van hetzelfde nep-hout, de snelheidsmeter schaal loopt tot 200 km/h in plaats van 220 en hij heeft het drie-spaaks zwart stuurwiel met chromen spaken van de Giulia 1300 TI. Niet erg esthetisch voor een sportstuur en zelfs onpraktisch, vanwege de grootte en de dunne rand. Het wijzigen van het stuur was juist één van de eerste wijzigingen op de Giulia Sprint GT.
Aan het einde van 1967 corrigeert Alfa Romeo een aantal tekortkomingen van de GT 1300 Junior. De rembekrachtiger keert terug en hij krijgt een nieuw ontworpen aluminium 2 spaaks stuurwiel.
Productiejaren en Chassisnummers
1966 – 1200101-1203175
1967 – 1203176-1215542
1968 – 1215543-1227447
1969 – 1227448-1242301
1970 – 1242302-1255269
1971 – 1255270-1269444
1972 –1269445-1277902
Kleuren
biancospino
grigio indaco
beige cava
blu Olandese
rosso Alfa
faggio
verde pino
nero
grigio chiaro metallizzato
prugna
Van 1966 tot 1968 ook:
giallo ocra scuro
Van 1966 tot 1971 ook:
blu Francia
bluette
amaranto
antracite inglese
verde muschio
giallo ocra
Van 1970 tot 1976 ook:
grigio medio metallizzato
Van 1972 tot einde productie ook:
verde oliva metallizzato
giallo piper
azzurro Le Mans