RACE & RALLY

RACE & RALLY BERTONES



Sinds januari 2017 is het bestuur van het RGB, samen met Niek de Kreek (deelnemer aan diverse races sinds 1993) bezig om alle race- en rally Bertones te inventariseren en in kaart te brengen. Behalve registratie willen we ook tips en kennis overdragen over o.a. onderhoud, en willen we meer jeugdige rijders (30-40 jaar) enthousiasmeren om in dit bijzondere type auto te gaan racen of rally te rijden. Niek de Kreek zal hiervoor contactpersoon en coördinator zijn. Hij wil het mogelijk maken dat jonge rijders deze Bertones gaan ontdekken als betrouwbare race- en rally auto’s. We hebben in Nederland nog steeds een tiental goede adressen voor preparatie en onderhoud, dus alle know how is hier aanwezig. 


Hierbij roepen wij iedereen op om ‘vergeten’ race of rally Bertones bij u in de regio te attenderen op onze plannen, zodat alle bezitters weten van dit initiatief.

We proberen hiermee een extra platform te krijgen van gelijkgestemden. Ook in de Rally wereld zijn Bertones vanaf het eerste uur aanwezig en de 2017 Tulpen Rally heeft een record van 17 Bertones. Het RGB zal in de toekomst meer aandacht geven aan de race & rally Bertones, onder andere in het Bertone bulletin, en hoopt daarmee haar leden en andere enthousiaste rijders nog meer te enthousiasmeren voor deze tak van autosport. Meer info of vragen: niek.de.kreek@bertoneregister.nl


Bovenstaande foto's zijn gemaakt door www.autofotografie-nederland.nl



De fabrieksrace ontwikkeling van de GTA Bertone kwam in 1965 in de handen van Carlo Chiti van het (semi) fabrieksteam Autodelta. De Alfa Romeo Autodelta raceauto’s waren vrijwel onverslaanbaar in de jaren ‘60 en ‘70. De Nederlandse autosport met Bertones kan zich meten met de Italiaanse, met name vanwege de Nederlandse doorontwikkelingen eind jaren ‘80, begin jaren ‘90. Die doorontwikkeling kwam doordat vanuit de Rensportschool Zandvoort werd bedacht om in 4-deurs Giulia’s voor 500 gulden 2-liter motoren te gaan bouwen voor de racecursus. Binnen de NAV (Nederlandse Autosport Vereniging) werd vervolgens een Nationale Kampioenschapklasse gevormd met nog één belangrijke andere eis: Kleurcode 013 bianco spino werd verplicht met de neus vrij, van Mondriaan tot de Italiaanse vlag. De technische doorontwikkeling in een raceklasse in Nederland, ruim tien jaren na het uit productie gaan van de 4-deurs Giulia en de Bertone 2-deurs coupe bleek cruciaal voor de continuering van racen met een Bertone in de 21 eeuw.

De Alfa Romeo Giulia GT heeft vanaf 1965 een grote rol gespeeld in de verdeling van podiumplaatsen in de racewereld. De 1300 en 1600 GTA waren van aluminium en kregen een gewichtsvoordeel van over de 150 kilo op de stalen Giulia GT koetsen. De GTA’s waren zeer competitief in hun klassen bij nationale kampioenschappen en met name tegen de grotere motoren bij meer uren races. Grote namen uit de midden jaren ‘60 van de vorige eeuw waren Wim Loos, Rob Slotemaker, Nico Chiotakis en Bob van der Sluis. Eind jaren ‘60 kwam de 1750 GTAM met Toine Hezemans als meest bekende, latere Europees kampioen en Alfa Romeo Tipo 33 fabrieksrijder. Rond de begin jaren 70 werd met name met de zeer betrouwbare 2 liter Bertones geracet door Han Akersloot, Liane Engeman, Hans Deen. In 1975 werd Bart Rosman nog Nederlands Kampioen tot 2000cc met een dus conceptueel al 11 jaar oude Bertone.

In de periode 1976-1993 werden Bertones ingezet bij historisch racen en rond 1993 kwam er een race revival vanwege de oprichting vanuit de SCARB van de Trofeo Alfa Romeo waaraan op basis van de NAV 4-deurs Squadra Bianca Giulia ‘105’ race klasse doorontwikkelde Bertones gingen deelnemen. Trofeo Alfa Romeo rijders van het eerste uur met een Bertone waren Bob van der Sluis, Onno Vlaanderen, Ary-Hans de Zanger, Peter Plevier en Niek de Kreek. Vrijwel elk jaar kwam er een race Bertone bij in de Trofeo Alfa Romeo, die in 2000 fuseerde tot Alfa Romeo Challenge. Tijdens een Italia a Zandvoort raceten Bob van der Sluis en Toine Hezemans tegen elkaar in Bertones tot de koppakkingen eruit vlogen, aangevende aan de nieuwe generatie hoe verschrikkelijk hard Bertones kunnen. Die traditie van 2e generatie doorontwikkeling raceauto’s ging door naar de 3e generatie in de 21e eeuw toen je via internet alle doorontwikkelde ‘105’ raceonderdelen kon gaan bestellen. Bij de DNRT staan er altijd Bertones aan de start en bij Squadra Italia staan tussen, inmiddels loodzware 21e eeuw Alfa Romeo raceauto’s.

Voor een raceauto is van belang eerst het gewicht en daarna pk’s. Het gewicht van stalen Bertones met Annexe J rolkooi kan onder de 900 kg worden gebracht en een seizoen lang betrouwbare 4 bougie race motor naar 170 pk. De standaard 2 liter remmen en korte 5 versnellingsbak met 9×43 of 9×41 sperdifferentieels rijden probleemloos een race lang rondetijden van 2.05 op Zandvoort of 3.00 op Spa. Het grootste verschil met de jaren 60-70 is de inmiddels 50 jaren lange doorontwikkeling van remblokken, vliegtuigremleidingen en slicks/semislicks banden. Een nog groter verschil is de doorgelaste gecertificeerde rolkooien met de 6-punts harnassen omdat fatale ongelukken niet acceptabel zijn, zeker niet bij amateurs bij gentleman racing. De sectie Race & Rally binnen het RGB organiseert zelf geen races of snelheidsrally’s maar coördineert en stimuleert leden om de GTA/GTAM Bertone legende actief te houden in de 21e eeuw via FIA races, nationale races en Track Days.

Share by: